Pari sanaa luovuudesta ja portinvartijoista
Viime aikoina olen pohtinut paljon luovuutta ja kuvavirtojen vaikutusta meidän tekemiin sisustusvalintoihin.Reilu viikko sitten pidin yhdessä Katja, Rillan ja Ilonan kanssa täällä Jyväskylässä Luovan sisustamisen -illan ja halusin nostaa siellä käsiteltyä teemaa myös tänne blogin puolelle.Mitä on luovuus?Luovuus on terminä melko haastava, sillä sen ydintä on hyvin vaikea tarkasti määritellä. Keskeistä kuitenkin on se, että luovat ihmiset ovat taitavia ongelmanratkaisuissa ja pystyvät luomaan työllään jotain uutta. Sanotaan kuitenkin, että luovuuden ja hulluuden raja on häilyväinen - kuka lopulta määrittelee sen, onko tekemämme työ uusi ja innovatiivinen idea, vai totaalinen floppi?Portinvartijat päättääSanotaan, että jokaisella alalla on omat portinvartijat, jotka määrittelevät onko uusi ja innovatiivinen idea kiinni ajassa ja nouseeko tekijä esimerkiksi alansa vaikuttavaksi trendisuuntauksien suunnannäyttäjäksi. Bloggaajat ovat tämän ajan yksi merkittävä portinvartija ja etenkin täällä Suomessa sisustusblogit ovat melko geneerisiä. Johtuuko kotiemme samankaltaisuus bloggaajista ja luovuutemme puutteesta?Bloggaajat/instagrammaajat kirjoittavat omista sen hetkisistä suosikeista, jakavat kuvavirran ja ajatukset someen ja kansa seuraa perässä. Kun tietyt elementit toistuvat kuvissa tarpeeksi monta kertaa, ensi alkuun ei niin mieluinen asia alkaa tuntumaan varsin varteenotettavalta vaihtoehdolta. Sama koskee tietenkin niin muotia kuin sisustusta. Jokainen meistä muistaa legginssit, jotka lähes kaikki kielsivät alkuun jyrkästi. Nykyään kouluissa on kuitenkin pitänyt nostaa esiin keskustelu, jossa legginssit eivät ole housut.Esimerkkejä on lukemattomia ja tietenkin mustavalkoisen sisustuskauden jälkeen beigen ja ruskean saapuminen oli monelle järkytys. Portinvartijat ryhtyivät jakamaan maanläheisiä sisustuskuvia ja melko nopeasti pehmeämpi maailma on painanut mustavalkoisuuden unholaan myös instagramin kuvavirrassa.Luovuuden puutetta?Monesti kuulee keskustelua siitä, kuinka bloggaajat ovat tietynlaisia ja he asuvat hyvin samankaltaisissa kodeissa. Kotivinkki ja Meillä Kotona teetätti lukijoilleen kyselyn kodeissamme esiintyneistä suosituista sisustuselementeistä ja blogeissa esiintyneet peikonlehdet, rottinki ja punoskorit yms. nousivat odotetusti listalle. On siis selvää, että melko pieni sisustusbloggaajien ja instagrammaajien määrä määrittelee Suomessa mitä kalusteita kotiin asetellaan ja millaisia sävyjä seinille kunakin aikakautena valitaan. Se näkyy paljon myös päivittäisessä työssäni, sillä omat asiakkaat nostavat usein blogiystävieni kuvia omiin haavekollaaseihinsa. Nykyisin ei puhuta sisustuksen kopioinnista, vaan ispiraation hakemisesta.Pitää kuitenkin pitää mielessä myös se seikka, että Suomi on maailman mittakaavassa hyvin pieni maa ja monen valmistajan ei kannata edes harkita tänne saapumista. Suomalaiset kodit näyttävät hyvin samankaltaisilta, koska käsissämme oleva valikoima on melko pieni. Meidän ei tarvitse mennä kuin Keski-Eurooppaan on valikoima siellä tyystin erilainen ja myös kodit eroavat toisistaan huomattavasti enemmän kuin täällä meillä (samasta aiheesta kirjoitti myös Kotivinkki nro.2).Se ei ole siis mikään ihme, jos jokin yksittäinen sisustusuutuus nousee nopeasti pinnalle - varteenotettavie hittejä ilmestyy suhteellisen harvoin, joten onnistumisen myötä suosio on etenkin aktiivisten sisustusharrastajien keskuudessa taattu.Toinen tykkää minimalistisuudesta sekä maltillisesta väripaletista ja toinen rakastaa retrorevittelyä sekä vintagehuonekaluja. Molemmissa tyyleissä on omat portinvartijat ja yleisö, jotka määrittelevät sosiaalisessa mediassa tykkäyksillään osuiko hittiin vai hutiin.Kun puhutaan oman kodin sisustamisesta, niin sillähän ei ole loppujen lopuksi mitään merkitystä kuinka luovasti sitä laittaa. Omissa kodeissamme valinnat tulisi kuitenkin tehdä itseään, eikä ulkopuolisia portinvartioita varten. Oli kyse mistä tahansa tyylisuunnasta.Toisinaan on kuitenkin hyvä astua oman luovuuden alkulähteelle (omassa työssä se on usein välttämätöntä), sammuuttaa sosiaalisen median kuvavirta ja ottaa kunnolla aikaa sisäsyntyiselle ongelmanratkaisukyvylle ja uusille innovaatioille.-Maru